Hue - Phong Nha - Hanoi - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Anne Meer - WaarBenJij.nu Hue - Phong Nha - Hanoi - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Anne Meer - WaarBenJij.nu

Hue - Phong Nha - Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 Augustus 2014 | Vietnam, Lào Cai

Ho An moest goed afgesloten worden dus zijn we wederom in de Vulcano bar beland: free drinks, oh yeah. Jammer was dat vier uur later de wekker ging om richting Hue te vertrekken. De reis ging snel, het was een sleeping bus dus heb nog een klein tukje kunnen doen en voornamelijk gelezen. In Hue hadden we snel een hostel gevonden (Oasis, aanrader!) en zijn we op zoek gegaan naar een markt om Bun Bo te eten, een specialiteit uit Hue. Daarna wilden we naar de citadel gaan om deze te bezichtigen. Daar aangekomen bleek dat we daar toch niet genoeg tijd voor zouden hebben dus zijn we op het plein ernaast een Vietnamees spel gaan spelen met een soort van schopveer. Het is de bedoeling deze met je voeten of handen hoog te houden. In het begin best lastig maar wel heel leuk om te doen. De volgende vochtend om zes uur opgestaan om op tijd bij de citadel te zijn, want dezelfde ochtend zou ik met twee van de drie jongens verder reizen naar Phong Nha. Het was erg mooi maar ook erg groot en we hadden nog steeds nier voldoende tijd om alles te zien. Met een lokale bus naar Phong Nha vertrokken wat weer een hele beleving was. Geen kippen en eenden godzijdank maar het busje zat van voor tot achteren vol met van alles en nog wat. Ik blijf me erover verbazen hoe het landschap verandert met het naar het noorden toe reizen, net wordt steeds mooier. De omgeving rondom Phong Nha was dan ook prachtig en was de zes uur reistijd absoluut geen straf! Eenmaal daar werden we weer herenigd met het meisje uit Canada en met zijn vieren zijn we er twee dagen op uitgetrokken om de omgeving en natuurlijk de caves te verkennen. Ik reis overigens sinds Nha Trang samen met dezelfde mensen, een jongen uit Marokko, een jongen uit Canada, een jongen uit Frankrijk (die is nu afgehaakt) en een meisje uit Canada (was eerder uit Hoi An vertrokken naar het noorden). De eerste dag hebben we scooters gehuurd wat echt super goedkoop en handig is. Daarnaast is het ook gewoon super leuk omdat je het ultieme gevoel van vrijheid hebt. Eerst zijn we naar de Paradise Cave geweest en ik denk dat de meesten van jullie zullen denken: Anne en grotten?? Maar serieus, het was echt super vet, adembenemend zelfs. De afmetingen zijn enorm, zo'n 150m hoog en 100m breed en het was er heerlijk koel. Dit mocht ook wel want de tocht er naar toe is best vermoeiend (500m klimmen in de zon). Hierna verder gescooterd naar de Dark Cave, dit was nog vetter! De grot was aan de andere kant van de rivier dus daar zijn we met een kajak naar toe gevaren. De grot was echt pik donker dus hadden we een bouvakkershelm op met een zaklamp, super sexy. Er waren vleermuizen te horen, helaas niet te zien. De tocht door de grot was heel gaaf want al snel verandert het zand in modder. Op een gegeven moment stonden we tot onze heupen in de modder. Aan het einde waren er een soort van glijbanen waar we vanaf moesten waardoor we helemaal onder de modder zaten, gratis spa, ideaal! De dag erna zijn we naar de Phong Nha cave gegaan wat grotendeels per boot was. Dit was best saai en viel een beetje tegen maar het was best relaxed. 's Avonds per nachtbus naar Hanoi vertrokken en hier gisteren aangekomen. Ik wilde meteen een treinticket boeken naar Sapa voor vandaag zodat ik daar samen met Nina die nu ook in Vietnam is naar toe kon gaan. Echter zijn alle treinen volgeboekt en was de eerste mogelijkheid pas woensdag. Uiteindelijk voor gekozen om toch vandaag naar Sapa te gaan en wel met de nachtbus. We hebben een tour geboekt voor twee dagen waarbij we zullen overnachten in een homestay. Verder een beetje door de stad gewandeld en een biertje aan het meer gedronken. Hier in gesprek gerekt met een Vietnamees die ons wel van marihuana kon voorzien. Het bizarre was dat hij wist op welke dag prinses Beatrix jarig is en wanneer koninginnedag in Nederland gevierd werd. Tegen middernacht aangesloten bij een pubcrawl en op een besloten Vietnamees feestje in een club beland wat hilarisch was. Op een gegeven moment werd het te luidruchtig in de club en in de straat en werden we door de politieagenten "vriendelijk" verkocht zo snel mogelijk weg te gaan, schijnt blijkbaar elke avond te gebeuren.. Toen zijn we maar naar een club ergens anders in de stad geweest, gelegen in een afgelegen steegje en hebben we daar verder gedanst en gedronken tot dat de muziek te slecht werd. Vandaag enigszins brak wat geprobeerd van de stad te zien. We hebben een bezoekje aan het vrouwen-museum gebracht was erg leuk en interessant was en daarna lekker Vietnamese hotpot gaan eten!
Op het moment van schrijven zit ik in een hotel ergens in Sapa, om 9u begint de trekkingtour en vanavond zullen we in een homestay slapen.
Ik merk nu dat de tijd nog sneller gaat! Vrijdag als ik terug kom uit Sapa heb ik nog precies een week in Vietnam. Een bezoekje aan Ninh Binh samen met Nina zit er nog in en daarnaast staat Halong Bay natuurlijk ook nog op het programma..

Het ga jullie goed, tot snel!
X