Infuus aan stok, Angkor & discount for you - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Meer - WaarBenJij.nu Infuus aan stok, Angkor & discount for you - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anne Meer - WaarBenJij.nu

Infuus aan stok, Angkor & discount for you

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Juli 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ha allemaal,

Vrijdagochtend vroeg vertrokken naar Siem Reap. De reis naar Aranyaprathet (border Thailand) ging heel snel, lekker naar buiten kunnen kijken en een poging tot slapen gedaan. Dit bleef bij een poging omdat het wegdek vol met gaten en kuilen zat. Voor de kenners onder ons: het kan dus nog slechter dan het wegdek van de expresweg van Antwerpen naar Hulst ;-) Ondanks dat ik al een visum had, moest ik alsnog lang wachtten op de groep waarvan er nog geen visa hadden. Bij de paspoortcontrole in Poipet (border Cambodja) hebben we de beste man die alles voor ons regelde 200 baht gegeven zodat we meteen door konden lopen en niet nog eens een uur in de rij hoefden te staan. Eenmaal de grens over raakten we meteen verstrikt in de chaos van Poipet. Het verkeer rijdt hier wel aan de rechter kant maar alsnog rijdt alles door elkaar heen. De meest wonderlijke dingen zag ik voorbij komen. Van een scooter waar ze met zijn vijven op zaten tot een klein meisje die een infuus had wat opgehangen was aan een stok en dit zo mee vervoerde. De reis naar Siem Reap duurde vanaf Poipet nog zo'n 3,5 uur en terwijl de zo'n onder ging was het aardig vertoeven in de minivan.
In Siem Reap werden we ergens buiten het centrum afgezet maar al snel stonden er tuk tuks voor onze neus die ons maar al te graag naar het centrum wilde rijden. De bestuurder wist ook nog een goedkoop hostel dus ik liet me verrassen. Op weg naar het hostel kreeg ik er een beetje een naar gevoel bij omdat het vrij afgelegen leek, deed me weer denken aan vorig jaar in Chang Mai toen we bij een of ander crappy hostel werden afgezet in een afgelegen steeg en waarbij er 20 kakkerlakken onder het bed van Aniek en mij verstopt zaten. Maar uiteindelijk bleek het een heel mooi hostel op nog geen vijf minuten lopen van de pub street en night market. De enige kamers die ze nog hadden waren die van $8 en voor dit geld had ik een enorme kamer met een huge bed en eigen badkamer, best chill. 's Avonds het stadje een beetje verkend maar omdat het donker was was ik continu gedesoriënteerd.
De volgende ochtend mijn balzaal verruild voor een heet hok waar ik drie bedden voor mezelf heb, incl. bedbugs.. Daarna een Frans ontbijtje gepakt (alles is zo goedkoop hier) en het stadje verkend. Er is eigenlijk niet heel veel te doen. Had nog wel naar het Angkor museum kunnen gaan maar hier kwam ik te laat achter. 's Avonds bij een straattentje op aanrader van een geadopteerde Cambodjaan (woont in Amerika) fish Amok besteld. Dit is een Cambodjaanse specialiteit waarbij een kokosnoot gevuld is met curry en gestoomde vis, erg lekker! Later nog wat biertjes op het terras gedaan en over de night market geslenterd en op tijd gaan slapen want vandaag stond Angkor op het programma.
Om half vijf ging vanochtend de wekker en kwam de tuk tuk-driver die mij vrijdagavond ook al naar het hostel had gereden mij ophalen. Met hem had ik de deal gesloten dat hij me voor $15 heel de dag rond zou rijden, best prima. Tijdens zonsopgang stond ik bij de Angkor Wat, een tempel die een van de belangrijkste overblijfselen is uit de periode van het Khmer-rijk. Ik had me er denk ik van te voren iets te veel bij voorgesteld want ik vond het vrij tegenvallen. De Chinese muur vind ik bijvoorbeeld veel indrukwekkender. Later ook nog Angkor Thom, Bayon en Ta Prohm (bekend door Tomb Raider en omdat de tempel vergroeid is met bomen) bezocht die ook deel uit maken van het Angkor-complex. Deze laatste tempels vind ik misschien nog wel mooier dan de Angkor Wat en daar was het ook wat rustiger om doorheen te wandelen of om even rustig te zitten en te genieten.

Tot nu toe bevalt Cambodja erg goed. Het weer is nog even wennen want het is een stuk warmer dan Thailand maar daar tegenover staat erg lekker eten en een vriendelijke bevolking. De armoede is hier duidelijk zichtbaar. Overal op straat zijn bedelende mensen met een baby op hun schouder die je letterlijk bij je arm pakken en om geld of eten smeken. Ook in Angkor vandaag veel kinderen die je iets proberen te verkopen voor $1 of om snoep vragen, triest om te zien. Tevens zijn er vele tuk tuks aanwezig en valt er heel erg goed af te dingen op alle prullaria die er verkocht wordt. Zo stond ik naar een armband te kijken waarbij de verkoper inzette op $15, toen ik weg liep probeerde hij hem alsnog voor $3 aan me te slijten.
Morgen naar Pnomh Penh, ben benieuwd wat me daar naast de Killing Fields en S21 te wachten staat..

Ohja wat ongedierte betreft is net hier beter vertoeven dan in Thailand. Tussenstand na 1 week:
Kakkerlak: 1
Ratten: 2
Valt mee toch ;-)

Tot later! (sorry voor het boekwerk)

P.s. Zal wat foto's proberen te uploaden die ik met mijn telefoon gemaakt heb. Niet bijster goede kwaliteit maar heb (nog) geen kabeltje waarmee ik foto's vanaf mij camera op mijn iPad kan zetten..

  • 17 Juli 2014 - 22:45

    Greta:

    Hoi Anne,

    Ben benieuwd hoe je Phnom Penh hebt ervaren. Wij vonden de Ta Prohm tempel ook erg mooi. Wist niet dat dat ook al een filmdecor is geweest. Dat bedelen is er wel minder aan he!
    Hier is het inmiddels ook tropisch.

    groet,
    Greta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Azie 2014

Bangkok - Cambodja - Vietnam - Bangkok

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2014

Back in Bangkok

11 Augustus 2014

Hannoying

06 Augustus 2014

Hue - Phong Nha - Hanoi

30 Juli 2014

Slaaptrein

25 Juli 2014

Nostrovia
Anne

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 5590

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Azie 2014

Landen bezocht: