Slaaptrein - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Anne Meer - WaarBenJij.nu Slaaptrein - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Anne Meer - WaarBenJij.nu

Slaaptrein

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Juli 2014 | Vietnam, Hội An

Vrijdag vertrokken met de slaaptrein naar Hoi An, althans, dat was de bedoeling. Op het station van Nha Trang aangekomen werd ons verteld dat er geen bedden meer waren en dat de trein dus vol was. Uiteindelijk hebben we nog vijf tickets weten te bemachtigen maar al snel genoeg kwamen we erachter dat het tickets voor de derde klas waren. Geen softseats maar super harde houten bankjes waarop het onmogelijk was te slapen. Uiteindelijk was het allemaal best hilarisch en zijn we weer een avontuur rijker. Om 5:30am kwamen we aan op een treinstation in the middle of nowhere en was het de bedoeling om een taxi te nemen naar Hoi An. Deze bleek echter heel duur t zijn dus zijn we gaan liften. Al snel kwam er een minivan voorbij die als bus/taxi fungeerde en overal mensen die langs kant van de weg stonden ophaalde. Ik denk dar dit de meest gevaarlijke rit ooit was. Spookrijden met 120km/h was heel normaal net als het inhalen met volle snelheid op het laatste moment. Ondertussen werden er ook tassen vol met eenden en kippen ingeladen en zaten we met zijn vijven op een drie-persoons bank. Al snel kwamen we erachter dat de deal die we gesloten hadden niet helemaal klopte, het busje ging namelijk naar Danang en niet naar Hoi An. Na veel "geruzie" en discussie zijn we gedropt bij een splitsing waar de weg naar Hoi An begin. Ook hier was een taxi nog relatief duurder zochten we naar een alternatief.. Die kwam al snel voorbij gereden. Het was een scooter die een paar houten planken als aanhanger had. Voor €1,50 mochten we met zijn vijven meerijden. Achteraf gezien best gevaarlijk maar het was hilarisch.
Voor drie nachten had ik een super chill hotel met een eigen kamer en een grote, schone badkamer met eindelijk een fijne douche! De eerste dag zijn we naar My Son gegaan, een tempelcomplex dat tijdens de oorlog plat gebombardeerd is en waar dus nog weinig van over was. Zelf vond ik er niet zoveel aan, zeker niet na Angkor en Ayutthaya (Thailand). Verder niet zo heel veel gedaan afgelopen dagen. Wat gewinkeld wat hier best leuk kan, naar de foodmarket geweest en allerlei lokale lekkernijen geproefd, wat tempels bezocht, lychee-pitten spugen wedstrijden gehouden en zondag zijn we uit geweest. We waren in een bar waar we tot 1am gratis konden drinken, gegarandeerd succes kan ik je vertellen. Gisteren naar een nieuw hostel vertrokken voor twee nachten. Dit ligt aan het strand, 4km van het centrum en het is heerlijk rustig hier. Denk ik het mooiste hostel waar ik tot nut toe geweest ben (voor de geïnteresseerden: under the coconut tree, Hoi An). Morgen met de bus naar Hue maar vanavond eerst nog lekker eten en drankjes doen!

Ciao

• 05 Augustus 2014 - 06:12

Stacey:

Leuk Anne, ik ben nu in Thailand en ga binnenkort ook naar Vietnam, kan dus al mooi wat tips uit jouw blog halen ;). Veel plezier nog!